Podnikat na dálku a s dětmi? Franšízantka Johana má jasno. Jde to.
Jak začínala? Jak se jí její investice vyplatila? Dá se péče o tři děti skloubit s podnikáním?
Co rozhoduje o úspěchu?
Johano, jak jsi přišla na myšlenku provozovat pojízdné kavárničky KOFI-KOFI?
Na mateřské jsem diskutovala o možnostech podnikání s kamarádem a nakonec jsme se shodli, že káva je to pravé. Na internetu jsme narazili na franšízu KOFI KOFI. Tu jsme si po krátké době vybrali, líbil se mi jejich otevřený způsob jednání a přijatelná výše investice.
Jaké byly začátky? Ve kterém městě jsi začala franšízu KOFI KOFI provozovat?
Začínala jsem v Kutné Hoře, přímo u Baziliky sv. Barbory. Je to skvostná stavba a hned tak nějaké zařízení s kávou k ní nelze postavit. Památkáři neměli se vzhledem KofiTrucku žádný problém. Ráda na to místo vzpomínám, přestože mírný kopeček z kočičích hlav nám dával zabrat.
Dnes už ale v Kutné Hoře Vaše zařízení není?
Řídit provoz z Prahy v Kutné Hoře se ukázalo zbytečně složité. S odlivem turistů nebylo už místo tak lukrativní. Navíc se blížila zima. KofiTruck jsme tedy přesunuli do Plzně. Poblíž rušné cesty u jedné z vysokých škol se nám dařilo.
Ale dnes stojíte v nákupním centru?Proč?
Důvodem bylo další rozrůstání rodiny a také vstřícné jednání obchodního centra. Tři děti už dají docela dost práce a času bylo stále méně. Takže jsme se rozhodli jít “pod střechu”. Váhala jsem jen chvíli, přece jen odejít z ulice, znamenalo se vzdát pravidelných zákazníků. Nevěděla jsem, jestli to nebude velké sousto, přece jen nájmy jsou neporovnatelně vyšší.
Dobře, pojďme se bavit o číslech, ta nakonec zajímají každého.
Ano, tak ta čísla – licenci, jeden KofiTruck a první zboží jsme pořídili do 600 tisíc, bez DPH.
Zpětně se za tehdejší rozhodnutí, pořídit si franšízu s kávou, musíme pochválit. Dnes bych rozjezd se svou smečkou dětí asi zvládala obtížněji, ale taky by to šlo.
Počáteční investici tedy známe, jaká byla návratnost a jak vypadají tržby?
Nedávno jsem se dívala na naše začátky a každý další rok byl lepší. Ze startu to bylo mírnější, ale pak si na nás zákazníci zvykli. V průměru jsme dosud rostli na tržbách ročně o 25%. Zařízení se zaplatilo dokonce o pár měsíců dříve než jsme čekali, za rok a půl.
Pak ale přišel Covid. Zvládli jsme ho, tržby poklesly, ale nic, co by se nedalo přežít.
Je to tak, že tržby jsou v průběhu roku rozdílné?
Tržby samozřejmě odráží sezónu, i když v obchodním centru je trochu jinak posunutá. Jsme tu od roku 2018 a to znamená, že už jsme dobře zavedení, zákazníci vědí, co mohou očekávat a vrací se. A dokonce mám z toho začátku stále ještě pár lidí v obsluze.
Jsou to držáci a to mi dost pomáhá, že se na ně mohu spolehnout, že jsou samostatní.
Co je pro úspěch kávové franšízy podle tebe důležité?
Tak je tady samozřejmě dost detailů, ale pokud můžu soudit podle sebe, tak bych to seřadila následovně – počáteční podpora franšízora, výběr vhodného místa a samozřejmě klíčový je tým, kterým se obklopíte. To si za těch 6 let uvědomuji. Bydlím přes 100 kilometrů daleko a jsem ráda, že všechno funguje jak má. Vyhovuje mi to.
Děkujeme za rozhovor.